W Belo Horizonte spędziliśmy 2 dni i zobaczyliśmy tylko część atrakcji miasta. BH było naszą bazą wypadową do dalszego zwiedzania stanu Minas Gerais, którego jest stolicą. Sam stan wyrasta na nasz drugi ulubiony stan w Brazylii, po Bahia.

Powitanie z przygodami

Do Belo Horizonte (w skrócie BH czy też “Beagá” – tak się te 2 litery wymawia) przylecieliśmy w poniedziałek wieczorem. Komplikacje zaczęły się już na lotnisku Congonhas w São Paulo, gdzie nasz lot LATAMem był opóźniony, z powodu problemów technicznych. Jednak LATAM sprawnie podstawił nowy samolot i opóźnienie wyniosło zaledwie godzinę.

To jednak nie koniec problemów. Po wylądowaniu poszliśmy szukać busa, który miał zabrać nas do wypożyczalni samochodów Foco, gdzie mieliśmy zarezerwowane auto. W instrukcji z RentalCars było napisane, aby wsiąść w busa jadącego na parking Estapar. Na wszelki wypadek zapytałam kierowcę tego busa, czy rzeczywiście na tym parkingu jest wypożyczalnia, ale dowiedziałam się, że już nie – kiedyś owszem, ale teraz Foco przeniosło swoją siedzibę w inne miejsce.

Po długim i bezskutecznym poszukiwaniu transportu, w końcu zadzwoniłam do wypożyczalni i wysłali samochód, który odebrał nas z lotniska – też zresztą nie przyjechał od razu i byliśmy już mocno zmęczeni oczekiwaniem. Na szczęście od tego momentu wszystko już potoczyło się gładko i dostaliśmy nawet lepszy samochód od tego, jaki zarezerwowaliśmy, w tej samej cenie (Fiat Argo zamiast Uno).

Kościół św. Franciszka z Asyżu

Praça da Liberdade

Pampulha

Nasza pousada znajdowała się w dzielnicy Pampulha – celowo wybraliśmy tę lokalizację, aby zwiedzić zespół architektoniczny w tej okolicy. Szczególnie mi zależało, aby zobaczyć kościół Św. Franciszka z Asyżu, autorstwa Oscara Niemeyera. Cały zresztą kompleks budynków rozrzuconych wokół jeziora zasługuje na uwagę, został też wpisany na listę zabytków UNESCO.

Na zwiedzanie okolic jeziora przeznaczyliśmy cały dzień, który początkowo planowaliśmy spędzić w muzeum Inhotim, ale nic z tego nie wyszło. Inhotim jest zamknięte w poniedziałki i wtorki, a właśnie wtorek miał być tym dniem, kiedy tam pojedziemy. Żałuję, że nas to ominęło, ale wobec tego nastąpiła zmiana planów i zostaliśmy w Belo Horizonte.

W rejonie jeziora Pampulha mieści się wiele wypożyczalni rowerów i to jest najlepszy sposób na zwiedzanie. Wokół jeziora wybudowano bardzo wygodną ścieżkę rowerową, którą w sposób ciągły można objechać zbiornik wodny, przy okazji zatrzymując się przy ciekawych budynkach, punktach widokowych, rzeźbach lub innych miejscach, które nas zainteresują. Nam objechanie całego jeziora zajęło ok. 2 godzin, oczywiście z przystankami na podziwianie zabytków oraz robienie zdjęć. Trasa liczy ok. 20 km.

Ścieżka rowerowa wokół jeziora w Pampulha

Inhotim

Wycieczka rowerowa oraz spacer w okolicach jeziora zajęły nam praktycznie cały dzień, a kolejnego dnia wyruszaliśmy już do Capitólio. Następnym razem, koniecznie chciałabym zobaczyć muzeum Inhotim i tym razem dokładniej sprawdzić, kiedy jest otwarte.

Inhotim leży poza Belo Horizonte, w okolicach miasta Brumadinho. Gdybyśmy jechali tam z dzielnicy Pampulha, dystans wyniósłby ponad 60 km, a podróż zajęła ok. 1h15min. Inhotim to połączenie muzeum sztuki nowoczesnej z ogrodem botanicznym – atrakcje są rozrzucone na terenie parku, tworząc muzeum na otwartym powietrzu. Jestem pewna, że to musi być absolutnie wyjątkowe miejsce, co zresztą potwierdzają relacje tych, którzy je odwiedzili.

Instytut Inhotim

Co jeszcze zobaczyć w Belo Horizonte?

BH słynie jako brazylijska stolica barów i pubów. Zatem imprezowicze nie powinni sie tu nudzić. Oto lista 10 najważniejszych atrakcji w mieście (pomijając Inhotim, które jest poza granicami BH):

1. Pampulha – zespół architektoniczny z kościołem Św. Franciszka autorstwa Niemeyera i kompleksem budynków wpisanym na listę UNESCO.
  2. Parque das Mangabeiras – ogromny park z punktem widokowym, oferujący malownicze widoki na miasto, idealny na spacery i relaks.
  3. Praça da Liberdade –  historyczny plac, często goszczący różnorodne wydarzenia.
  4. Mercado Central – znany targ, gdzie można znaleźć lokalne smakołyki, rękodzieło oraz inne produkty.
  5. Palácio das Artes – centrum kulturalne z galeriami sztuki, teatrami i występami na żywo.
  6. Estádio Mineirão – legendarny stadion piłkarski, arena dla wielu ważnych wydarzeń sportowych.
  7. Memorial Minas Gerais Vale – interaktywne muzeum, które ukazuje historię i kulturę stanu Minas Gerais.
  8. Museu de Artes e Ofícios – muzeum prezentujące bogactwo brazylijskich rzemiosł i sztuk tradycyjnych.
  9. Parque Municipal Américo Renné Giannetti – centralny park miejski, oferujący oazę spokoju w centrum miasta.
  10. Savassi – dzielnica ze sklepami, restauracjami, kawiarniami i nocnym życiem, popularna wśród mieszkańców i turystów.