Lot sondy New Horizons na Plutona kosztował USD 700 mln (2,2 mld reali). Dużo? Poznajcie 5 brazylijskich konstrukcji, których koszty znacznie przewyższają wydatek Nasa.

Linia kolejowa Północ-Południe

Kto próbował podróżować pociągiem po Brazylii ten wie, że to w zasadzie niemożliwe. Poza kilkoma turystycznymi i podmiejskimi trasami, połączenia kolejowe praktycznie tu nie istnieją. Aby to zmienić, rozpoczęto budowę linii Północ-Południe, która ma połączyć stan Pará w Amazonii z Rio Grande do Sul. Po ukończeniu długość trasy ma wynosić ponad 4 tys. km. Problem w tym, że nie wiadomo kiedy to nastąpi. Budowę rozpoczęto w 1987 r. za kadencji prezydenta José Sarneya, a do tej pory ukończono jedynie kilka odcinków. Skupmy się na odcinku pomiędzy Ouro Verde (w stanie Goiás) a Estrela d’Oeste (w stanie São Paulo). Trasa liczy 2255 km i miała zostać ukończona w 2012 r. Mamy 2015 rok i gotowe jest 77% odcinka, a koszt tylko tej części inwestycji to 4,3 mld reali.

Zmiana biegu rzeki São Francisco

Kontrowersyjna inwestycja ma na celu połączenie rzeki São Francisco z tymczasowymi rzekami, tworzącymi się podczas pory deszczowej w nawiedzanym suszami regionie Nordeste. System sztucznych kanałów ma w założeniu pomóc nawodnić te obszary. Pomimo protestów okolicznych mieszkańców, inwestycja doszła do skutku. Zamknięcie projektu planowano na 2014 rok, na tamtą chwilę ukończono 70%. Nowa data ukończenia to grudzień tego roku, a całkowity koszt to 8,2 mld reali.

COMPERJ – Kompleks Petrochemiczny w Rio de Janeiro

Jedna z największych inwestycji koncernu naftowego Petrobras, jej szacowane koszty to 20 mld reali. Planowano powstanie wielkiej jednostki rafinacji ropy, która przerabiałaby 165 tys. baryłek dziennie. Nie wiadomo jednak co dalej z tym projektem, ponieważ Petrobras oraz wszystkie jego inwestycje, znalazły się pod lupą brazylijskiej policji w ramach operacji antykorupcyjnej Lava Jato.

Hydroelektrownia Belo Monte

Zapora i elektrownia wodna na rzece Xingu w północnej części stanu Pará, będzie trzecia co do wielkości na świecie, za Itaipu (Brazylia, Paragwaj) i Zaporą Trzech Przełomów (Chiny). Budowę rozpoczęto w 2011 r., planowane zakończenie to 2019 r., a szacowany koszt wynosi 33 mld reali. Zakładana moc elektrowni to 11,233 MW, a powierzchnia jeziora to 500 km2. Pierwsze plany projektu powstały już w 1975 r., za czasów dyktatury wojskowej. Budowa wywołuje liczne kontrowersje, szczególnie jeśli chodzi o negatywne skutki dla miejscowej indiańskiej ludności oraz przyrody Amazonii. Brakuje jednak sensowych alternatyw, które mogłyby dostarczyć porównywalną ilość energii.

Metro w São Paulo

Najdroższa w naszym zestawieniu jest rozbudowa metra w São Paulo. Prace nad budową lub przedłużeniem siedmiu linii metra trwają równocześnie i nie sposób uniknąć opóźnień. Stacje Morumbi i Vila Sônia linii 4-Żółtej, miały być oddane do użytku w 2017 r., ale już się mówi o przedłużeniu terminu o rok. W 2017 r. mamy za to szansę pojechać opóźnioną linią 5-Liliową, którą początkowo planowano udostępnić pasażerom w 2014 r. Koszt całej inwestycji to 42 mld reali.

Źródło: Folha de São Paulo