Przylecieliśmy do São Paulo/Rio de Janeiro. Lecimy dalej na tym samym bilecie, lotem wewnętrznym do innego miasta w Brazylii. Czy są jakieś procedury?

Po pierwsze, trzeba odebrać bagaż i nadać go ponownie na lot wewnętrzny. Nawet jeśli w Warszawie czy innym porcie początkowym nadano nam bagaż do docelowego miejsca w Brazylii, to i tak trzeba go odebrać na pierwszym lotnisku po przylocie do Brazylii. Czyli: wysiadamy z samolotu, idziemy do odprawy paszportowej, a następnie odbieramy bagaż i nadajemy go na stanowisku transferowym (jeśli się zagapisz i wyjdziesz do hali przylotów, to po prostu nadaj go tradycyjnie w check-inie). Podobnie jest też w USA, więc Brazylia nie jest tu wyjątkiem.

Jeżeli oczekiwanie na nasz kolejny lot wynosi kilka godzin, a wcześniej jest połączenie do naszego miasta docelowego, realizowane tymi samymi liniami, na które mamy bilet, to można spróbować przebukować bilet na wcześniejszy lot. Powodzenie tej operacji zależy od ilości wolnych miejsc. W tym celu należy się udać do biura linii lotniczych (nie do check-inu) i poprosić o możliwość bezpłatnej zmiany rezerwacji na wcześniejszy samolot. Zostaniemy wpisani na listę rezerwową i ok. 20 minut przed odlotem, gdy zamykana jest lista pasażerów, pracownik linii poinformuje, czy będzie dla nas miejsce. Jeśli tak, nadajemy bagaż od razu na miejscu, po czym pędzimy do kontroli bezpieczeństwa, a stamtąd do bramki. Przetestowaliśmy tę procedurę na połączeniu São Paulo – Kurytyba. Pomimo naszych obaw, zdążyliśmy zarówno my, jak i bagaż.

Przylatuję do Rio na lotnisko GIG, a następny lot mam z SDU. Pomocy! (Ewentualnie: przylatuję do São Paulo na GRU, a lecę dalej z CGH. Ratunku!)

Lotnisko Santos Dumont (SDU) w Rio i Congonhas (CGH) w São Paulo to lotniska krajowe. Prawdopodobnie kontynuujemy podróż z tych lotnisk liniami TAM, Azul albo GOL. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy pomiędzy lotniskiem międzynarodowym i krajowym nasz przewoźnik oferuje bezpłatny transfer. TAMGOL i Azul oferują takie usługi w São Paulo.

W obydwu miastach istnieje też połączenie autobusowe pomiędzy obydwoma lotniskami. W Rio jest to autobus linii 2018, który odjeżdża z lotniska GIG i zatrzymuje się tuż przy SDU. W São Paulo takie połączenie realizuje firma Airport Bus Service.

Gdzie kupić bilety na loty wewnętrzne po Brazylii?

Głównymi liniami krajowymi są: TAM, GOL, Azul, Avianca. Można kupić bilety bezpośrednio na stronach tych linii. Trzeba mieć jednak świadomość, że o ile nie jesteśmy obywatelami/rezydentami Brazylii, nie będziemy w stanie podać numeru CEP, a z tym numerem można liczyć na niższą cenę.

Poza tym, bilety na loty wewnętrzne po Brazylii można kupić we wszystkich popularnych wyszukiwarkach połączeń w Polsce (esky, fru, flysiesta itd.)

Co to jest Brazil Pass i gdzie go kupić?

Brazil Pass to bilet wieloodcinkowy, oferowany przez linie TAM i GOL, pozwala odbyć od 4 do 9 lotów w korzystniejszej cenie. GOL ma dodatkowo ofertę tylko na Północny-Wschód Brazylii (Nordeste) Maksymalnie, można kupić kupony na 6 lotów. Obydwie linie oferują też bilety wieloodcinkowe na podobnych zasadach na terytorium Ameryki Południowej. Oferty na tej stronie.

Czasem jednak wychodzi taniej kupić bilety na poszczególne odcinki, zamiast Passa, zwłaszcza na krótszych trasach. Zawsze porównanie cen w różnych miejscach jest dobrym pomysłem.

Czy procedury na brazylijskich lotniskach różnią się od europejskich?

Na pierwszym etapie (przed kontrolą bezpieczeństwa) niczym się nie różnią. Po wejściu do hali odlotów kierujemy się do samodzielnej odprawy, do normalnej odprawy lub od razu do stanowiska nadania bagażu (jeśli odprawiliśmy się przez internet i mamy kartę pokładową). Potem jest kontrola bezpieczeństwa, a stamtąd udajemy się do bramki.

Teraz dwa słowa o kontroli bezpieczeństwa. Na lotach międzynarodowych jest tak samo, jak na europejskich lotniskach. Natomiast na lotach krajowych (doméstico) nie obowiązuje limit na płyny. Nie trzeba mieć foliowej torebki z opakowaniami max 100 ml. Można przewozić 1,5 l wodę albo alkohol. Na przykład Azul dopuszcza 5 litrów chachaçy w bagażu podręcznym. Nie trzeba też zdejmować paska czy zegarka. Kontrola wygląda bardzo lajtowo.