18. Jakie dokumenty są wymagane, żeby wypożyczyć samochód?

Zgodnie z przepisami, wymagane jest międzynarodowe prawo jazdy i paszport (jednak w praktyce wystarczy polskie prawo jazdy, nie trzeba mieć międzynarodowego). Niezbędna też będzie karta kredytowa. Czasem można spotkać porady, że trzeba mieć też prawo jazdy przetłumaczone na portugalski przez tłumacza przysięgłego, ale nie jest to konieczne, żeby wypożyczyć samochód.

19. Jak się do tego zabrać?

Można wypożyczyć samochód już na lotnisku. Operują tu największe międzynarodowe i krajowe wypożyczalnie. Także w innych miejscach w mieście, przeważnie w centrum, można znaleźć wypożyczalnie. Na przykład w Rio de Janeiro, w dzielnicy Copacabana jest kilka wypożyczalni obok siebie na tej samej ulicy – Avenida Princesa Isabel.

Najlepiej zarezerwować wcześniej auto przez internet i odebrać je w wypożyczalni. W ten sposób zagwarantujemy sobie dostępność wybranego modelu.

Przeważnie hotele i pousady współpracują z wypożyczalniami, więc można zasięgnąć informacji w recepcji.

20. Jakie są najlepsze wypożyczalnie?

Jeśli nie mamy rozeznania, najlepiej korzystać z dużych i znanych wypożyczalni, które jednak mogą być droższe. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z oferty brazylijskich firm o krajowym zasięgu. Godne polecenia wypożyczalnie to: Localiza, Unidas, Movida. Poza tym można spotkać międzynarodowe firmy, takie jak Avis i Herz.

21. Czy muszę kupować ubezpieczenie?

Tak będzie najrozsądniej. W razie wypadku z nieubezpieczonym kierowcą, co w Brazylii nie jest wykluczone, lepiej mieć wykupiony w wypożyczalni pełen pakiet ubezpieczenia. Nie spotkaliśmy się zresztą z ofertą bez wliczonego ubezpieczenia, zwłaszcza w przypadku gdy wypożyczającym jest obcokrajowiec.

22. Ile kosztuje wypożyczenie samochodu i jakie są koszty paliwa?

Na stronie internetowej Movida, ceny wypożyczenia samochodu w Rio de Janeiro zaczynają się od 87 reali za najbardziej podstawowy model, bez limitu kilometrów, ale i bez klimatyzacji. Pomieści do 5 osób, 3 duże bagaże. Pojemność silnika niewielka, bo 1.0, ale jeśli komuś zależy na cenie, to będzie dobry wybór. Podobne ceny obowiązują także w innych wypożyczalniach. W Hertz cena za dzień wyniesie od 96 reali. Podane ceny ze wszystkimi ubezpieczeniami i podatkami.

Rodzaje paliwa: normalna benzyna (gasolina comum), diesel oraz etanol (álcool). Ten ostatni jest najtańszy i w większości przypadków można śmiało tankować tym właśnie paliwem. Na ten moment, średnia cena benzyny w stanie Rio de Janeiro to 3,5 reala za litr. Etanol kosztuje 2,7 reala za litr, a diesel 2,9 reala/litr.

Tankowaniem samochodów na stacjach benzynowych przeważnie zajmuje się obsługa. Często w pobliżu jest myjnia, wulkanizacja czy wymiana oleju. Na większości stacji można płacić kartą.

23. Czy w Brazylii są dobre drogi?

Różne. W południowych stanach całkiem niezłe. Duże miasta są często połączone dobrej jakości autostradami. Niektóre z nich są płatne. Natomiast na północy i północnym wschodzie ze stanem dróg bywa różnie, zwłaszcza w porze deszczowej.

Trzeba też zwracać uwagę na progi zwalniające (lombadas), które są przy wjeździe/wyjeździe do najmniejszej nawet miejscowości, a na terenie miast występują w dużej ilości. Czasem są oznakowane, ale nie zawsze. Niedostosowanie prędkości może spowodować uszkodzenie podwozia.

24. Co robić w razie wypadku/awarii?

W razie wypadku bezwzględnie wzywać policję. Jest to zresztą wymagane także przez wypożyczalnię. W przypadku awarii trzeba zadzwonić pod wskazaną na dokumentach infolinię i konsultant odpowiedniu poinstruuje co dalej robić. Dla przykładu możemy opisać, co spotkało naszą ekipę w Paraty. Po ulewnym deszczu samochód nie chciał zapalić – nie pomogły żadne znane nam metody uruchomienia, więc zadzwoniliśmy do call center wypożyczalni, gdzie miła pani zapowiedziała wizytę mechanika na parkingu, gdzie stało auto. Rzeczywiście, po kilkudziesięciu minutach podjechała laweta. Miała posłużyć jako ostatnia deska ratunku, gdyby przywieziony przez mechanika akumulator się nie sprawdził. Na szczęście udało się odpalić samochód i podróż na lawecie do Rio nie była konieczna. Mechanik dla pewności podjechał jeszcze z nami na stację benzynową, gdzie zatankowaliśmy do pełna i tym razem samochód już odpalił. Po spisaniu protokołu, mechanik wrócił do swojego warsztatu w Paraty, a my udaliśmy się w podróż do Rio, już bez dalszych awarii. Chociaż cała przygoda sprawiła, że nie zmieściliśmy się w deklarowanym terminie oddania auta, nie naliczono nam rzecz jasna opłat za kolejne godziny.

25. Czy znaki drogowe są takie same jak w Polsce? Jaki ruch obowiązuje?

W Brazylii obowiązuje ruch prawostronny. Ilość znaków drogowych jest znacznie mniejsza niż w Polsce. Zarówno znaki zakazu jak i nakazu są okrągłe z czerwona obwódką i białym tłem. Nakaz zatrzymania, zamiast uniwersalnego STOP ma napis PARE (co oznacza „zatrzymaj się” po portugalsku). Istnieje cała kategoria znaków ostrzegających przed robotami drogowymi. W przypadku ruchu wahadłowego, robotnicy używają znaków z napisem PARE (zatrzymaj się) lub SIGA (jedź).