12. Czy autobus to w ogóle dobry pomysł na poruszanie się po Brazylii?

Bardzo dobry! Autobusem można przemierzać nawet bardzo długie trasy, pomiędzy znacznie oddalonymi od siebie miastami w Brazylii. Podróż może trwać nawet kilkanaście, kilkadziesiąt godzin. Na bardzo długich dystansach, ze względu na oszczędność czasu, najlepiej rozważyć samolot, jednak na kilku- lub kilkunastogodzinnych trasach autobus jest jak najbardziej godny polecenia. Często turyści dziwią się, jak komfortowa jest podróż autobusami w Brazylii. Długodystansowe autobusy są wyposażone w toalety, a co kilka godzin jest przystanek w przydrożnej restauracji, gdzie można coś zjeść i kupić prowiant na dalszą drogę.

13. Czy jest jedna firma przewozowa czy są różne?

Nie ma jednej firmy na cały kraj. Transport jest zorganizowany w ten sposób, że w każdym mieście czy regionie działa kilka firm. Wszystkie można znaleźć na dworcu autobusowym, jednak kasy są oddzielne dla każdej z nich. Przychodząc na dworzec (albo wcześniej w internecie), trzeba sprawdzić która firma oferuje przewóz na interesującej nas trasie. I udać się bezpośrednio do kasy tej firmy. Ewentualnie, można przejść się po dworcu i przeczytać nazwy miast na tabliczkach umieszczonych przy każdej kasie  – tam właśnie jeżdżą autobusy danej linii. Jednak w przypadku dużych dworców, taka wycieczka może trochę potrwać i łatwo coś przegapić.

14. Gdzie można kupić bilety?

Jest kilka opcji. Opcja 1: w internecie na stronie Buscaonibus. Po wyszukaniu połączenia, można sprawdzić ile jeszcze zostało wolnych miejsc, jaki jest czas przejazdu oraz cena, i kupić bilet. Jednak w przypadku, gdy zostaniemy przekierowani na stronę agenta pośredniczącego, może zostać naliczona prowizja. Na przykład chcemy kupić bilet na popularnej trasie Rio de Janeiro – Paraty. Wyszukujemy połączenie i wybieramy opcję zakupu u agenta: BrasilByBus lub BrazilBusTravel, zostajemy automatycznie przeniesieni na stronę jednej z tych agencji, gdzie wybieramy miejsce i kupujemy bilet.

Opcja 2: zakup bezpośrednio w kasie na dworcu. Można to zrobić kilka dni wcześniej i zapłacić gotówką lub kartą. Gdy zmienią się nasze plany, można bezpłatnie wymienić bilet na inny dzień lub godzinę, a nawet zwrócić pod pewnymi warunkami, zależnymi od danej linii (na przykład z odpowiednim wyprzedzeniem). Z tym biletem udajemy się na stanowisko odjazdu autobusu. Na dworcach w dużych miastach są automatyczne bramki, gdzie skanuje się kod kreskowy z biletu i dopiero wtedy można wejść na platformę.

Uwaga: biletów na połączenia międzymiastowe przeważnie nie można kupić u kierowcy, dlatego wybierając się do małych miejscowości, warto sprawdzić, czy będzie tam możliwość zakupu biletu powrotnego. Na przykład, autobus z Kurytyby do Ilha do Mel, ma pętlę w pobliżu przystani i nie ma tam żadnej kasy biletowej. Dlatego, wracając z tej malowniczej wyspy, mamy 2 wyjścia: kupić bilet powrotny od razu w Kurytybie lub będąc już na przystani, podjechać kilka przystanków autobusem podmiejskim do najbliższego dworca (rodoviária) i tam kupić bilet.

15. Jakie dokumenty są potrzebne w podróży?

Podróżując na trasie w ramach jednego stanu, nie potrzeba nic poza biletem. Natomiast podróż międzystanowa wymaga okazania paszportu, zarówno przy zakupie biletu, jak i przy wsiadaniu do autobusu. U kierowcy dostaniemy też formularz, w którym trzeba wpisać dane z paszportu. Brazylijczycy wpisują odpowiednie dane z dowodu osobistego. Dodatkowo, dostajemy jeszcze paragon bagażowy, który trzeba okazać przy odbieraniu bagażu w miejscu docelowym.

16. Jakie są rodzaje autobusów długodystansowych?

Można wyróżnić 3 lub 4 rodzaje autobusów. Wszystkie są wyposażone w toalety, jeśli czas podróży przekracza 4 godziny. Convencional to podstawowa wersja, jednak dość wygodna. Kilka godzin można przejechać w bardzo przyzwoitych warunkach, na wygodnych fotelach, z podnóżkami. Executivo ma nieco wyższy standard, a dodatkowo na końcu autobusu znajduje się lodówka z darmową wodą. Semi-leito i leito to autobusy z rozkładanymi siedzeniami, aż do pozycji leżącej (leito). Często się zdarza, że na przykład w jednym autobusie są miejsca typu executivo (z tyłu) i semi-leito (z przodu), tak jak w samolocie: klasa biznes z przodu, a ekonomiczna z tyłu. Naszym zdaniem, na trasie do kilku godzin, najlepiej zdecydować się na tańszą wersję. Różnica w komforcie jest niewielka, a w cenie może być znacząca.

17. Jakie są przykładowe ceny biletów na popularnych trasach?

Rio de Janeiro – São Paulo: 85 reali (convencional), 112 reali (executivo), 168 reali (leito)
Rio de Janeiro – Salvador: 339-365 reali (semi-leito)
Rio de Janeiro – Foz do Iguaçu: 214 reali (convencional) lub 273 reale (executivo)
São Paulo – Foz do Iguaçu: 110-189 reali
São Paulo – Salvador: 326 reali (convencional)
São Paulo – Brasília: 165-215 reali